هواکش سقف شیروانی چیست

هواکش سقف

هواکش شیروانی چیست

کلاهک گردان جهت مکش هوای داخل سوله ها، کارخانجات، انبارها و سرویس های بهداشتی، بدون استفاده از انرژی الکتریکی و صرفا بوسیله جریان هوا به کار می‌رود.

هواکش در بخش سقف ساختمان,روی دیوار ها و روی ورق های شیروانی نصب می شوند.

درواقع کلاهک گردان انرژی و نیروی محرکه خود را از جریان هوای محیط به دست می‌آورد و با چرخش در مسیر وزش باد، بصورت اتوماتیک با مکانیسم ایجاد جریان هوا از پایین به بالا و در نهایت باعث تخلیه هوای داخلی محیط می‌گردد.

هواکش گردان از سلسله پرّه های منحنی شکل بصورت محدب در محیط حجم کره در قطرهای مختلف که بطور منظم کنار هم قرار گرفته اند، تشکیل یافته و اصطلاحا، خواب پره‌های کلاهک گردان طوری تنظیم شده اند که در مسیر وزش باد (غربی شرقی)، باد در لابلای پره‌های کلاهک گردان پیچیده و باعث ایجاد نیروی محرک برای گردش کلاهک گردان می‌گردد.

کلاهک گردان جهت ایستایی از یک پایه استوانه ای شکل بهره می‌گیرد که در مرکز این استوانه یک شبکه تسمه ای بصورت سه کنج وجود دارد که شبکه‌ی پره‌ای کروی شکل را بواسطه ی یک بلبرینگ چرخان، می‌چرخاند.

به زبان ساده پره‌های مدور هواکش گردان از پایین، بر روی این تسمه ی سه کنج قرار می‌گیرد و از بالا، این پره ها بصورت یکپارچه به یک صفحه بشقابی شکل با ردیف متشکل و منظم، متصل می‌شو ند و به این صورت، این پرّه های متحد، یک ساختار واحد و کروی ایجاد می‌کنند که در عین سبکی، استحکام لازم را به هواکش گردان می‌بخشند و بدین ترتیب کلاهک گردان در مسیر وزش باد شروع به چرخیدن و مکش هوای محیط می‌کند.

هواکش گردان عمدتاً در تیزی یا هشتی (بالاترین نقطه‌ی ارتفاع سقف سوله) تعبیه می‌گردد و بدین منظور یک پایه، تحت عنوان تبدیل چهاگوش به گرد در زیر استوانه‌ی کلاهک گردان بصورت همساختار و همقالب با تیزی سقف ساخته می‌شود و ابتدا این تبدیل در محل مورد نظر نصب و سپس بدنه ی اصلی کلاهک گردان روی این تبدیل قرار گرفته و عملیات نصب به پایان می‌رسد.

مزایای استفاده از هواکش شیروانی

وجود سیستم تهویه مطبوع مناسب برای هر مکان سرپوشیده ای بسیار ضرورت دارد. به ویژه در فصل تابستان که نیاز به سیستم تهویه مطبوع چند برابر احساس می شود. گرمای سقف ساختمان سبب دم کردن تمامی فضا شده و می تواند گرما را به تمامی بخش های ساختمان انتقال دهد، حتی ممکن است گرما به حدی باشد که استفاده از سیستم های خنک کننده همچون کولر نیز جوابگوی این دمای بالا نباشد، از این رو استفاده از یک هواکش پشت بامی اهمیت ویژه ای پیدا خواهد کرد به طوری که می تواند تا حد زیادی از گرمای هوا را از ساختمان خارج کند.

به طور کلی می توان گفت این دستگاه بستر را برای فعالیت و عملکرد بهتر سایر دستگاه های تهویه مطبوع مانند کولر، داکت اسپلیت، چیلر، کولر گازی مساعد می سازد. با وجود اینکه کولر ها توانایی بسیار زیادی در خنک نمودن هوا دارند، ولی گرم بودن سقف ساختمان ها عاملی است که باعث  می شود تا کار آن ها بسیار سخت تر شود و عملکرد آن ها پایین آمده و از طرفی فشار زیادی نیز به دستگاه وارد شود. به این صورت که چنانچه از هواکش های پشت بامی استفاده کنید دستگاه های خنک کننده برای مدت کم تری نیاز به روشن ماندن دارند و هوای خنک ایجاد شده در فضا بیشتر حفظ خواهد شد.

در تحقیقاتی ثابت شده است که کولر های گازی و آبی در ساختمان هایی که دارای سیستم های هواکش سقفی نیز هستند عملکرد بسیار بهتری از خو نشان خواهند داد، و شما می توانید با استفاده از این نوع فن ها تا حد بسیاری فشار وارد شده به کولر خود را کاهش دهید.

کاربرد هواکش سقف

  • تهویه هوا فضای بسته
  • مکش هوای سوله های صنعتی
  • کنترل رطوبت هوا
  • تهویه هوای بیمارستان ها و ویلا و مدارس

 

قمیت هواکش سقفی

برای خرید کلاهک شیروانی و اطلاع از آخرین قیمت آن می‌توانید با شماره 09123035870 و 09121260094 تماس حاصل نمایید

همچنین میتوانید از مشاوره رایگان کارشناسان شرکت شبا بهره مند شوید.

مرتبط:

آبرو جعبه ای 6 متری

  آبرو جعبه 6 متری چیست آبرو شیروانی ورقی از جنس گالوانیزه زد زنگ است که برای انتقال آب و برف جاری شده از ورق

قیمت و انواع تایل شیروانی

قیمت تایل شیروانی     تایل شیروانی چیست تایل شیروانی، یک نوع تایل ساختمانی است که از فولاد گالوانیزه تولید می‌شود. فولاد گالوانیزه، فولادی است

عوامل موثر بر قیمت ورق شیروانی

ورق شیروانی در واقع نوعی ورق فلزی است که با روش‌های مختلفی مانند گالوانیزاسیون سرد یا گرم، به ورق گالوانیزه رنگی تبدیل می شود و

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *